Уже 16 міжнародний філософський симпозіум з циклу „Філософія для теологів” відбувся 16 квітня 2016 року в Теологічному Інституті ім. Св. Йосифа Більчевського у Львові-Брюховичах. Традиційним початком була Свята Меса, яку очолив єпископ Ян Нємєц і проголосив до зібраних слово Боже.
Безпосередньо симпозіум розпочався о 10.00 короткою молитвою і вступним словом о. Яцека Уліаша, директора Інституту, який привітав всіх гостей і вручив їм подарунки – керамічні зображення львівської Катедри, а від імені Архієпископа Мечислава Мокшицього пам`ятні медалі, пов`язані з відновленням структур Католицької Церкви на Україні.
Симпозіум був організований з допомогою факультету філософії Варшавського Університету Стефана Кардинала Вишинського, звідки приїхало троє представників, Теологічного Інституту та Римсько-католицького Теологічного Товариства на Україні. Перший реферат Д-ра габ. Яцека Томчика стосувався конфлікту між еволюцією і створенням, який на думку доповідача взагалі не повинен виникати, оскільки проблема появляється лише через брак чіткого розуміння цих термінів. Наступний доповідач, Д-р Міхал Латавєц, представив проблему втручання людини в природу, а також межі і наслідки цього втручання, навіть якщо вони мають на меті захист довкілля. О. Д-р Марек Порволік розповів про Краківське коло філософів, засноване в 1936 році, на ІІІ з`їзді польських філософів у Кракові, яке проіснувало лише три роки. Його метою було застосування математичної логіки в християнській філософії, особливо у філософії Бога. Хоч спроби реактивувати це Коло після ІІ світової війни виявилися невдалими, однак окремі його представники продовжували розвивати закладені ідеї у своїй науковій творчості.
Далі п. Роман Потикевич розповів про зв’язок філософії з мистецтвом, тобто який вплив має мистецтво на філософію, а також як філософія бачить мистецтво. Черговий реферат був присвячений енцикліці „Fides et ratio”, з яким виступила п. Любов Дердзяк, наголошуючи, що філософія і теологія – це дві рівноправні науки, які мають спільне покликання – досліджувати різні аспекти істини. І хоча не можна називати філософію «слугинею» теології, оскільки вони ідуть в парі, однак вона необхідна для теолога, бо допомагає виразити об’єктивну правду і формує мислення. Останнім доповідачем був о. Казимир Мікуцький, ініціатор і ведучий цієї зустрічі, який представив філософські погляди св. Йоана Павла ІІ і його ставлення до сучасної філософії на основі офіційних документів і виступів Святішого Отця.
Завершився симпозіум дискусією, де один з доповідачів зазначив, що справді не можна називати філософію «слугинею» теології, оскільки тоді теологія виявляється неповноцінною, і дисципліни виявляються нерівноправними, а вони повинні взаємодоповнюватися. Реплікою була думка, що незважаючи на це, філософія може існувати без теології, однак теологія потребує філософії і не можна бути добрим теологом, не будучи філософом.
Текст: Люба Кондрак
Фото: сем. Віктор Циганюк